CU IISUS SPRE VIAŢA VEŞNICĂ (II)
Cuvânt la Pasie rostit de către Protoiereul Grigore Lisnic
în Catedrala Mitropolitană, 24 aprilie 1983
Arhiereii, preoţii şi fariseii se
grăbeau să-l execute pe Iisus, de teamă să nu moară în drum şi nu L-au lăsat să
se odihnească câtuşi de puţin. Dar cineva a alergat înaintea centurionului, rugându-l
să-L elibereze pe Iisus de povara grea a lemnului. Centurionul şi ostaşii erau
indiferenţi la soarta osândiţilor, fără se le pese că vor muri sau ba în drum
spre Golgota. Dar nu doreau să piardă timpul, căci fiind zi de vineri şi a doua
zi urmând să fie paştele, sărbătoare începută de cu seară, au început să caute
pe cineva care să ducă crucea Domnului Iisus. Nimeni, însă, nu vroia, deoarece
aceasta însemna la ei o mare ruşine. Dar ostaşii l-au văzut pe un om care se
întorcea din câmp şi l-au forţat să o facă. Acest om era Simon Cirineul.
Iisus Hristos abia de se mai putea duce pe Sine însuşi. În urma Lui
mergeau plângând femeile, cărora Iisus le-a spus, întorcându-se spre ele:
„Fiicele Ierusalimului! Nu plângeţi pentru mine, dar plângeţi pentru voi şi
pentru copiii voştri, că vor veni zile când vor zice: Ferice de cele
neroditoare şi de pântecele care nu naşte şi de pieptul care nu alăptează;
atuncea vor începe a vorbi munţilor: „Cădeţi peste noi!” şi dealurilor:
„Acoperiţi-ne pe noi!” pentru că dacă cu pomul ce înverzeşte fac aceasta, dar
cu cel uscat ce va fi?” (Luca 23, 28-31).
Prin aceste cuvinte Mântuitorul a prezis
soarta Ierusalimului, care peste 37 de ani
a fost distrus de romani, iar locuitorii rămaşi încă în viaţă au fost
risipiţi prin tot imperiul roman. În sfârşit, cortegiul a urcat pe dealul
Golgota. Osândiţilor li s-a dat să bea în loc de apă o amestecătură de oţet cu
fiere, băutură care trebuia să le atrofieze puţin simţurile, pentru ca durerile
şi suferinţele să nu fie de nesuferit de mari. Iisus a refuzat să bea, deoarece
a dorit să aibă conştiinţa trează în clipele de moarte. Astfel au fost
împlinite spusele proorocului David: „Şi
Mi-au dat Mie spre mâncare fiere şi spre setea Mea M-au adăpat cu oţet” (Psalmi
68, 22). Mântuitorul Hristos a fost dezbrăcat şi întins pe cruce, iar mâinile
şi picioarele Lui nu au fost legate cu frânghie, ci pironite. Sângele curgea
din mâini şi din picioare, înroşind lemnul crucii, pe care a fost răstignit.
Nici un strigăt, nici un geamăt de durere, doar rugăciunea pentru cei ce L-au pironit: „Doamne, iartă-le lor, că nu
ştiu ce fac” (Luca 23, 34).
Crucea împreună cu Iisus a fost ridicată şi îngropată bine în pământ,
pentru a nu cădea. Ostaşii au început să împartă între ei hainele Domnului Iisus
Hristos. Pentru că nu puteau împărţi cămaşa au aruncat zarurile să vadă cui îi
va reveni. Din nou s-au împlinit cuvintele proorocite de proorocul David: „Împărţit-au
hainele Mele loruşi şi pentru cămaşa Mea au aruncat sorţi” (Psalmi 21, 19). În
timpul acesta alţi ostaşi au ridicat crucile cu cei doi tâlhari şi le-au fixat
bine în pământ, pe de o parte şi de alta a lui Iisus, împlinindu-se astfel
proorocia lui Isaia: „Şi cu cei fără de lege M-au socotit” (Isaia 53, 12).
Deasupra capului lui Iisus a fost bătută o placă, pe care era scrisă vina
Lui, în trei limbi – evreieşte, greceşte şi latineşte: „Iisus Hristos Împăratul
Iudeilor”, pentru a fi citită de evrei, greci, romani, veniţi de prin toate
părţile la sărbătorirea Paştelor.
Citind această inscripţie, fariseii au înţeles că Pilat şi-a bătut joc de
ei şi indignaţi au trimis în grabă la el oameni de încredere, pentru a-i
atrage atenţia asupra acestei mari greşeli, căci trebuia să fie scris: „Eu sunt
Împăratul iudeilor”. În acest fel toţi vor înţelege că Iisus s-a proclamat pe
sine Împărat. Pilat, însă, le-a răspuns cu furie: „Nu este treaba voastră să vă
amestecaţi în treburile mele. Cum am scris, aşa rămâne!”.
Pe Golgota, ostaşii încheind execuţia, s-au pus de pază, alţii s-au împrăştiat
printre mulţime pentru a menţine ordinea. Iisus Hristos, după cum spune
evanghelistul Marcu, a fost răstignit în ceasul al treilea (Marcu 15, 25), ceea
ce, conform orarului nostru, ar însemna ora 9 dimineaţa. Unii înclină să
creadă că ora răstignirii lui Iisus este şase, bazându-se pe textul unui cântec
compus mai târziu. Probabil, autorul acestuia a avut în vedere ora morţii, iar
nu a execuţiei Mântuitorului.
Extras din cartea
In memoriam: Protoiereu Mitrofor GRIGORE LISNIC,
Ed. Labirint, Chișinău, 2013, p. 15-17
In memoriam: Protoiereu Mitrofor GRIGORE LISNIC,
Ed. Labirint, Chișinău, 2013, p. 15-17
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu