DUPĂ ÎNVĂŢĂTURA SFINTEI BISERICI
MOARTEA ÎNSEAMNĂ SFÂRŞITUL VIEŢII PĂMÂNTEŞTI ŞI ÎNCEPUTUL VIEŢII VEŞNICE
Moartea este urmarea păcatului strămoşesc. Primul om, creat de Dumnezeu
după chipul şi asemănarea Lui, era perfect şi nemuritor. Prin neascultarea
poruncii dumnezeieşti omul decade din nemurirea trupului. Însă
sufletul, fiind de origine divină, i-a rămas nemuritor. Deci, moartea nu este
altceva decât sfârşitul vieţii pământeşti vremelnice, dar în acelaşi timp şi
începutul vieţii veşnice. Chiar şi după moartea trupească sufletul îşi
păstrează funcţiile sale: conştiinţa de sine, memoria, gândirea, imaginaţia,
stările de bucurie sau întristare, dar nu poate lucra pentru mântuirea sa (Luca 16, 22-31; Apoc. 6, 9-10).
Judecata particulară şi vămile văzduhului
Îndată după moartea trupească
fiecare suflet se supune judecăţii particulare. Această judecată este necesară,
deoarece răsplata sau pedeapsa, pe care fiecare suflet o va primi după moarte
în funcţie de cea ce a făcut aici pe pământ, cât a vieţuit în trup, trebuie să
fie urmarea unei hotărâri date de Judecătorul cel Drept, chiar dacă nici
răsplata, nici pedeapsa nu sunt depline sau definitive decât numai după judecata universală Dreptul Judecător este
Însuşi Mântuitorul: „Căci Tatăl nu judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului Său; Şi i-a dat putere să facă judecată pentru că este Fiul Omului (Ioan 5,
22-27).
Unii Părinţi, ca Sf. Efrem Sirul,
Sf. Chiril al Alexandriei şi alţii, au încercat să arate în mod amănunţit felul în care
se face judecata particulară, ceea ce a dat naştere la învăţătura despre vămile
văzduhului. Potrivit acestei învăţături, după despărţirea de trup, sufletul
este adus la judecată, fiind însoţit de îngeri şi demoni. El trece prin
anumite vămi, în prezenţa însoţitorilor săi, unde este cercetat pentru faptele
săvârşite în viaţă. La fiecare vamă el dă socoteala, dacă a făcut sau nu
anumite feluri de păcate. Dacă rezultatul cercetărilor este bun şi el trece
prin toate vămile, îngerii îl duc în rai, unde va fi părtaş fericirii veşnice.
Dacă, însă, la vreuna din vămi se va descoperi că a făcut anumite păcate
grele, duhurile rele îl iau cu ele şi îl duc în iad. Cel care judecă sufletele
la aceste vămi este Mântuitorul Hristos.
Starea drepţilor şi a păcătoşilor după judecata particulară
Drepţii din rai sunt liberi de orice necazuri, dureri şi
suferinţe. Ei trăiesc într-o stare de linişte şi bucurie
deplină în comuniune cu Mântuitorul Hristos, cu îngerii şi cu sfinţii. Sf. Ioan
Gură de Aur arată fericirea drepţilor după judecata particulară, ca fiind viaţa
netulburată, locul unde nu este întristare, nici durere, unde nu sunt boli şi
patimi, nici pricini de păcate, unde nu este „al meu şi al tău”, acest cuvânt
care introduce în viaţă toate relele şi a născut nenumărate războaie.
Sufletele celor păcătoşi sunt îndepărtate de Dumnezeu şi lipsite de
comuniune cu El, cu îngerii, sfinţii şi drepţii. Traiul în societatea duhurilor
rele şi a sufletelor oamenilor răi îi fac pe cei păcătoşi să se întristeze
având mustrări de conştiinţă. Prin „plângerea şi scrâşnirea dinţilor” (Matei
25, 30), care exprimă durerea şi suferinţe insuportabile, prin „focul cel
veşnic” (Matei 25,41), care chinuie, păcătoşii primesc răsplata, însă „setea”
de cele duhovniceşti este mai mare decât a oricărui foc, deoarece acesta nu
ucide, nu mistuie, ci numai chinuieşte. „Focul de acolo care arde pe cei păcătoşi
constă în pofta ce nu-şi găseşte materia pentru a fi satisfăcută” (Sf. Ioan
Damaschin). Şi „păcătoşii în gheena focului vor fi biciuiţi de flăcările
iubirii, suportând o suferinţă mai mare decât cea produsă de torturile cele
mai înfricoşătoare. Căci iubirea lucrează în două feluri diferite: ea devine
bucurie în cei fericiţi şi suferinţă în cei respinşi” (Sf. Isaac Sirul).
Importanţa
rugăciunilor Bisericii pentru cei răposaţi
Întrucât răsplata sau pedeapsa
judecăţii particulare nu este deplină şi definitivă decât numai după judecata
universală un loc important în Biserica Ortodoxă ocupă rugăciunile pentru cei
răposaţi. Prin înmormântarea ortodoxă, în care se exprimă în mod deplin
manifestarea sobornicităţii Bisericii pământeşti cu a celei cereşti, Biserica
de pe pământ se roagă fierbinte şi cere puterilor îngereşti şi Bisericii celei
din ceruri să i se alăture ei într-o rugăciune plenară către Mântuitorul
Hristos ca să aşeze sufletul celui adormit în corturile drepţilor, unde nu este
durere, nici întristare, nici suspin, ci viaţă fără de sfârşit.
La judecata particulară a fiecăruia, îngerii cei buni întăresc încrederea
şi le dau curaj sufletelor ce sunt cu nădejde la Mântuitorul Hristos. Iar
alături de îngeri şi sfinţi în frunte cu Prea Sfânta Născătoare de Dumnezeu,
precum şi Biserica de pe pământ, prin rugăciunile ei, au un rol la stabilirea
soartei sufletului care se prezintă la judecată. La fel, ca şi după judecata
particulară care nu este deplină şi definitivă, Biserica, prin rugăciunile
către Bunul Dumnezeu, poate să amelioreze starea sufletelor păcătoşilor şi să
le elibereze din locul de pustiire, să le scoată din iad.
Învierea morţilor şi schimbarea viilor la sfârşitul
lumii
Îndată după a doua venire a Domnului va avea loc învierea morţilor. Aceasta
a spus-o Mântuitorul prin cuvintele: „Adevăr, zic vouă, că vine ceasul când
toţi cei din morminte vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu şi vor ieşi cei ce au
făcut cele rele întru învierea osândirii (Ioan 5, 25). Prin înviere se înţelege
reconstituirea trupului omenesc din elementele din care a fost compus şi
revenirea lui la viaţă, prin unirea lui din nou cu sufletul împreună cu care a
trăit pe pământ. Chezăşie a învierii noastre, a tuturor oamenilor, este
Învierea Domnului, căci dacă a înviat Hristos, e dovadă că morţii pot să
învieze, şi că vom învia şi noi, „căci precum toţi mor în Adam, aşa şi în
Hristos toţi vom învia”. Trupurile înviate vor fi identice în esenţa lor cu
cele de pe pământ, căci dacă nu vor mai fi aceleaşi, nu ar mai fi o înviere în
adevăratul sens al cuvântului şi n-ar putea fi răsplătite pentru faptele pe
care nu le-au făcut.
Cu toată identitatea materială,
trupurile înviate se vor deosebi de cele de pe pământ, căci vor fi la fel cu
trupul înviat al Mântuitorului, adică vor fi spirituale, nestricăcioase şi
nemuritoare, fără infirmităţi.
„Se seamănă (trupul) întru nestricăciune. Se seamănă întru necinste, învie
întru slavă, se seamănă întru slăbiciune, învie întru putere. Se seamănă trup
firesc, învie trup duhovnicesc” (I Cor. 15, 42-44). Aceste însuşiri
nu vor avea decât trupurile celor drepţi şi nu toate în aceeaşi măsură.
Trupurile celor păcătoşi vor fi numai nemuritoare şi nu vor avea nici una din
celelalte daruri ale spiritualităţii.
Trupurile celor care vor fi în viaţă, în momentul când vor învia morţii,
vor suferi şi ele aceleaşi prefaceri ca şi cele înviate, posedând aceleaşi
însuşiri. „Nu toţi vom muri, dar toţi ne vom schimba deodată, într-o clipită de
ochi, la trâmbiţa cea de apoi. Căci trâmbiţa va suna şi morţii vor învia
nestricăcioşi, iar noi ne vom schimba. Căci trebuie ca acest trup stricăcios să
se îmbrace în nestricăciune şi acest (trup) muritor să se îmbrace în nemurire
(I Cor. 85, 51-53).
Judecata universală şi definitivă a drepţilor şi a
păcătoşilor
Scopul venirii a doua a Domnului şi al învierii morţilor este judecata
tuturor oamenilor şi răsplata lor definitivă după faptele pe care le-au făcut
în această viaţă. Despre judecata de apoi au învăţat toţi prorocii Vechiului Testament şi este
amintită în Sf. Scriptură aproape la fiecare pas. Această judecată va fi
universală, fiindcă i se vor supune absolut toţi oamenii din toate locurile şi
din toate timpurile. Mântuitorul Hristos, şezând pe scaunul Măririi Sale,
înconjurat de îngeri, de apostoli şi de toţi Sfinţii, va fi Judecătorul Suprem.
Judecata Lui va fi dreaptă, fiindcă cunoaşte nu doar faptele, dar şi gândurile
cele mai ascunse ale oamenilor. Sentinţa de la această judecată va fi
definitivă şi veşnică. Împotriva ei cel judecat nu va putea face apel, rămânând
valabilă pentru veşnicie. Dreptul judecător nu va lua interogatoriu, nu va
asculta martorii, nu va cere dovezi, deoarece El cunoaşte totul. Va despărţi pe
cei buni de cei răi, „precum desparte păstorul oile de capre” (Matei 25, 32),
Răsplata celor drepţi va consta în fericirea deplină şi eternă care va
creşte mereu. „Tendinţa continuă a acestora este realizarea unei uniri cât mai
depline cu Dumnezeu, lucrare care n-are limită, căci ea continuă până la
infinit” (Sf. Grigorie de Nyssa). Se vor împărtăşi şi de alte bunătăţi
necunoscute pe pământ, cum zice Apostolul: „Cele ce ochiul n-a văzut şi urechea
n-a auzit şi la inima omului nu s-a ştiut, acelea le-a gătit Dumnezeu celora
ce-L iubesc pe El”. Însă nu toţi se vor bucura
de fericire în aceeaşi măsură, aceasta va avea grade diferite după dreptul
ce-şi va câştiga fiecare la ea prin faptele sale din viaţa de pe pământ.
Aceasta spune Mântuitorul când zice: „În casa Tatălui Meu multe lăcaşuri
sunt”. Iar Apostolul Pavel o exprimă prin cuvintele: „Fiecare va primi plată
după lucrul său”.
Cei păcătoşi vor petrece în chinuri veşnice împreună cu diavolii şi
slujitorii lor, „vor fi roşi de viermele cel neadormit” şi vor îndura
„plângerea şi scrâşnirea dinţilor”. Vor fi cuprinşi de durere fizică şi morală,
ruşine, mânie şi deznădejde ce vor rezulta pentru ei din depărtarea de la faţa
lui Dumnezeu. Ca şi fericirea celor drepţi, astfel şi nefericirea celor răi nu
va fi egală pentru toţi, ci va avea diferite grade, cum spune Mântuitorul:
„Acea slugă care a ştiut voia Domnului şi n-a gătit, nici n-a făcut după voia
lui, se va bate mult, iar care n-a ştiut şi a făcut lucruri vrednice de bătaie,
se va bate puţin”.
Protoieru Ioan Lisnic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu