Preotul Teodor Florea – arestat în repetate rânduri pentru „activitate antisovietică”
Perioadele de detenție:
I. Anul 1927. A fost încarcerat timp
de 6 luni în închisoarea din Odesa;
II. 20 februarie 1931 – decembrie
1933, întemnițat în închisoarea din Odesa și în lagărele de concentrare de pe
teritoriile RASS Mordovia și regiunea Arhanghelsk;
III. 7 februarie 1937 – 21 martie 1939, ținut în închisoarea
din Herson;
IV. 2 martie 1945 – 27 iulie 1954, întemnițat în închisoarea
din Chișinău și într-un lagăr de concentrare de pe Peninsula Peciora.
Preotul
Teodor Florea s-a născut la 17 februarie 1881 în satul Albineț, județul Iași (Bălți). Părinții săi erau Filaret
Florea, cetățean de onoare cu titulatură ereditară și soția acestuia,
Anastasia. A fost botezat la 24 februarie în Biserica “Sf.
Arh. Mihail” din satul natal de către preotul Simion Gherbanovschi, având nașă
de botez pe Eugenia, soția preotului Simion.
A
învățat întâi la școala parohială din localitate, apoi la Școala spirituală din
Edineț, pe care a absolvit-o în anul 1896,
la Seminarul Teologic din Chișinău, unde își încheie studiile în 1902 și la
Academia Teologică din Kiev, opținând titlul de candidat în științe teologice
în 1906.
După absolvirea studiilor a fost numit în funcția de inspector și profesor la
Seminarul Teologic din Chișinău. În anul 1913 era profesor de religie la
Gimnaziul nr. 5 de băieți din Odesa.
A
fost hirotonit preot și numit slujitor la Biserica “Sf. Ap. Petru și Pavel” din
Odesa, unde a activat până în anul 1921. Pentru merite în activitatea sa
pedagogică și pastorală a fost ridicat în treapta de protoiereu. În anul 1921 a
fost transferat la Biserica “Sf.
Nicolae”
din Odesa, unde a organizat o școală parohială pentru tineret,
perioadă când în instituții nu se mai preda religia.
În
anul 1927 părintele Teodor Florea a fost arestat. Era învinuit de propagandă
contrarevoluționară, petrecând 6 luni în închisoarea din Odesa. A
doua oară a fost arestat împreună cu alți preoți din Odesa, la 20 februarie
1931, fiind învinuit de “organizarea unei grupări contrarevoluționare clericale
cu scopul de a răsturna puterea sovietică”.
În timpul anchetei a fost supus unor maltratări fizice și morale. Timp de zece
zile și nopți “l-au chinuit cu insomnia și cu alte născociri polițiste, până l-au adus pe marginea unui
dezechilibru nervos”.
Mai târziu, părintele Teodor avea să-și amintească de suferințele prin care a
trecut: “În
preajma mea se aflau gardienii cu săbiile scoase din teacă, când ochii se
închideau pentru somn, mă trezeau amenințându-mă cu ascuțișul săbiilor. În
timpul nopții, gardienii se schimbau de trei ori, de aceea și supravegherea lor
era riguroasă. Tortura la care am fost supus și suferințele indurate sunt de
nedescris. În ochi îmi apăreau umbre întunecate, în urechi auzeam un neîncetat
țiuit, aveam o stare de vomă, o durere insuportabilă de cap și îmi tremura
corpul – toate acestea sunt incomparabile cu starea de spirit în care mă aflam
– eram într-o stare de haos, groază și confuzie, în a zecea zi de chinuri nu
mai eram om…”.
Judecata
a avut loc la 14 septembrie 1931, fiind desfășurată în cadrul ședinței troicii
GPU din Odesa, fiind condamnat la 5 ani de lagăr. La 3 noiembrie sentința de
judecată a fost schimbată la 3 ani de detenție,
fiind deportat într-un lagăr din RASS Mordovia, apoi transferat într-un lagăr
din regiunea Arhanghelsk.
A trecut prin mari greutăți, putea fi strivit în timpul lucrului de copacii
tăiați, plan pus la cale de pușcăriași, sau putea deveni pradă a animalelor
sălbatice, fiind găsit înghețat pe acoperișul depozitului pe care îl păzea ș.a.
După
eliberarea din lagăr, părintele Teodor Florea a slujit într-o parohie din
regiunea Odesa, apoi în altă parohie din regiunea Herson. Avea interdicția de a
locui în Odesa.
La
7 februarie 1937, părintele Teodor este arestat din nou. De data aceasta era
învinuit de “activitate antisovietică
cu tentă religioasă”. Judecata în cadrul ședinței troicii
NKVD din regiunea Nicolaev l-a condamnat la 10 ani de lagăr. A
stat în detenție în închisoarea din orașul Herson până la 21 martie 1939, fiind
eliberat din lipsă de probe și “luând
în considerație că infracțiunile săvârșite de inculpat sunt nesemnificative,
dar și din cauză că inculpatul suferă de boli incurabile senile și se află în
detenție de mult timp, prin urmare, desfășurarea anchetei este inoportună”.
După
eliberarea din temniță, părintele Teodor a lucrat o perioadă de timp la fabrica
de uleiuri din Herson, iară după retragerea trupelor sovietice de pe teritoriul
Ucrainei, a slujit în calitate de preot într-o parohie din apropierea
Hersonului, pînă în decembrie 1941. La 1 ianuarie 1942, părintele Teodor revine
la Odesa, unde se afla familia sa.
Fiul părintelui, Nicolae, născut la 19 octombrie 1912 în Odesa, a fost
cercetător științific în domeniul astronomiei, activa în cadrul Institutului de
Astronomie a Universității din Moskova. În timpul războiului s-a aflat pe
front, moare în octombrie 1941.
La
începutul anului 1942, părintele Teodor Florea a fost numit paroh la Biserica
Sturza, îndeplinea și funcția de subprotopop al Cercului II din orașul Odesa.
După un sfert de secol de prigoană împotriva Bisericii, în luna martie 1942, la
Odesa, se desfășoară lucrările Congresului Bisericesc. În cadrul ședințelor
Congresului, părintele Florea vine cu anumite propuneri legate de îmbunătățirea
vieții bisericești din Transnistria. Propune desfășurarea unor activități
misionare în combaterea sectelor, editarea unui ziar religios la Odesa și
acordarea unor ajutoare pentru văduvele preoților. În
perioada 29-31 mai 1942, Î.P.S. Arhiepiscop Efrem Tighineanu vizitează canonic
bisericile și mănăstirile din Odesa. La intrarea în Biserica Sturza (zidită de moșierul
basarabean Alexandru Scarlat Sturza) a fost întâmpinat de către Arhimandritul
Antim Nica, Vicarul Misiunii Ortodoxe din Transnistria, preotul paroh,
protoiereul Teodor Florea, directoarea și personalul Spitalului Alexandru
Sturza. În însemnările făcute pe marginea vizitei ierarhului se arată că atât
bisrica cât și spitalul sunt întreținute în condiții mulțumitoare. În
următoarele luni ale anului 1942, părintele Teodor este numit în calitate de
protopop al bisericilor din Odesa. Făcea parte din colegiul de redacție al Revistei
Misiunii, Transnistria Creștină,
preda religia la Liceul nr. 1 din oraș, activa și în calitate de profesor la Seminarul Teologic din Odesa.
A organizat la Odesa,
în perioada Postului Mare din 1942, conferințe duminicale la care au fost puse
în discuție “subiecte religioase de actualitate”, printre conferențiari întâlnim și numele părintelui
protopop.
Părintele Teodor a organizat la Odesa și alte conferințe, procesiuni religiose,
slujbe în sobor de preoți ș.a.
În
unul dintre articolele sale, publicat în Revista Transnitria Creștină, părintele Teodor Florea, cel care a
gustat din plin suferințele “raiului bolșevic”, scria: “Divide
et impera [Dezbină și stăpânește].
Se pare că nici o stăpânire din lume n-a folosit această lozincă, în măsură mai
largă și mai crudă – ca puterea bolșevică. Bolșevicii au desmembrat și au
descompus toate clasele sociale împărțindu-le pe grupuri și ațâțându-le una
contra alteia”. Arăta că în mijlocul acestei desmembrări sociale se afla
Biserica, care “atrăgea către sine pe toți cei ce n-au voit să-și plece
genunchii în fața noului Baal – comunismul. Toate aceste lucruri, fără
îndoială, n-au putut să nu fie observate de ochiul vigilent al slujitorilor
iadului sovietic, al agenților G.P.U. – ului […], pentru a descompune și dărâma
unitatea Bisericii pravoslavnice, au apărut câteva orientări bisericești, toate
fiind autorizate și legalizate de puterea de stat sovietică”. În
continuare, autorul descrie fiecare structură bisericească schismatică, apărută
la acea vreme în sânul Bisericii Rusiei sovietice, care aveau scopul “modernizării doctrinei bisericești (obnovlențî)”:
Biserica Vie, gruparea Renașterii Bisericești (Țerkovnoe Vozrojdenie), gruparea
Bisericii apostolice vechi și gruparea religioasă apărută în Ucraina, a autocefaliștilor,
samosfiatți sau lipcovți. Tulburarea religioasă din sânul Bisericii a fost
provocată de grupările religioase schismatice cât și de opoziția din cadrul
Bisericii canonice, în așa fel “se
sfâșia din nou cămașa prețioasă a lui Hristos”.
În
luna martie 1944, din cauza apropierii trupelor sovietice de Odesa, părintele
Teodor Florea, pentru a scăpa de “raiul bolșevic”, este nevoit să se refugieze în România.
Se stabilește la Timișoara,
unde în luna decembrie este arestat și forțat să se repatrieze în URSS. Trecut
prin carantina Centrului de filare din Chișinău, este eliberat. Se stabilește
la Chișinău, fiind numit de către autoritățile bisericești, slujitor la
Biserica “Sf. Mc. Teodor Tiron” (Biserica Ciuflea).
La
2 martie 1945, părintele Teodor este arestat, fiind învinuit de agitație și
propagandă antisovietică. Judecata a avut loc la 3 noiembrie 1945, fiind
condamnat pentru că “pe parcursul
anului 1943, s-a aflat pe teritoriul ocupat temporar de români, desfășura în
rândul populației o propagandă antisovietică și tedeumuri, colabora la revista
Transnistria Creșină și era lector al cursurilor teologice din Odesa în timpul
ocupației române”. Judecătoria supremă a RSSM stabilește
următoarea sentință: 10 ani de lagăr și decădere din drepturile civile pe o
perioadă de 5 ani, cu confiscarea averii.
Despre
detenția în Gulag a părintelui Teodor Florea a scris renumitul scriitor
disident rus, Alexandr Soljenițîn, în lucrarea sa Arhipelagul Gulag. Iată ce
scria autorul: “… [Peninsula] Peciora, ianuarie 1945 [1946]. Un câmp pustiu și înzăpezit. Coborâți din vagoane, au
fost așezați în zăpadă, în coloană cîte șase, numărați, renumărați îndelung. În
sfârșit, i-au ridicat mânându-i șase kilometri pe câmpul înghețat. Grupul era
de la Sud (Moldova) – toți în încălțăminte proastă. Câinii au fost puși în
spate. Îi împingeau cu labele pe ultimii arestați, răsuflându-le câinește în
ceafă (în acest ultim rând mergeau doi preoți – părintele Teodor Florea, un
bătrân cu părul cărunt, alături, susținându-l, pășea tânărul preot Victor
Șipovalnikov)”.
În această lucrare, autorul mai
amintește de părintele Teodor Florea, menționând că: “în timpul anchetei
părintele Teodor Florea era învinuit – cum a îndrăznit în timpul românilor să
vorbească despre fărădelegile staliniste. El a răspuns: Am putut să vorbesc
despre voi altfel? Am spus ceea ce am știut. Am spus ceea ce a fost.”.
La 27 iulie 1954, părintele Teodor a fost eliberat.
Întorcându-se la Chișinău, este numit de către autoritățile eparhiale, paroh la
Biserica “Sf. Arh. Mihail și Gavriil” din Cocieri,
Dubăsari, cu începere de la 13 august 1954.
În anul 1955 părintele Teodor Florea era preot la Biserica “Sf. Nicolae” din Caragaș, Slobozia. La 24 aprilie 1955,
când se serba Paștile Blajinilor, președintele sovietului sătesc din Caragaș,
îi interzice preotului Florea să săvârșească la cimitir rugăciuni de pomenire
pentru cei răposați. Credincioșii adunați la cimitir au rămas nemulțumiți de
această hotărâre. Tot în acea zi rugăciunile de pomenire
au fost săvârșite în curtea bisericii. Hotărârea peședintelui sovietului sătesc
din Caragaș a fost criticată de către Împuternicitul Consiliului pentru
Problemele Bisericii, prin înștiințarea expediată Comitetului Central al
Partidului Comunist și Sovietului de Miniștri al RSSM, făcând referință la
Hotărârea Comitetului Central al PCUS “Cu privire la greșelile comise în
propagarea ateismului științific în rândul populației” din 10 noiembrie 1954.
Ultimele
clipe ale vieții sale, părintele Teodor Florea le-a petrecut la Odesa, alături
de cei dragi. Era chinuit de o boală incurabilă, căpătată probabil în urma
torturilor la care a fost supus în timpul detențiilor. Trece la Domnul la 17
aprilie 1957 și este îmormântat într-un cimitir din orașul Odesa. Potrivit unor
relatări, mormântul părintelui Teodor nu s-a păstrat.
Protoiereu Ioan Lisnic
ANRM, F. 211, inv. 1, d. 238, f. 705 și 707
Omagiu adus preotului Teodor Florea
la împlinirea a 30 ani de preoție
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu