Necesitatea unei morale devine
Oamenii știu teoretic ce este binele, și-l aprobă, dar fac răul
Ei nu mai socot
viețile altora, dar nici viețile lor, și nu atât din pricina mizeriei
cât mai ales din cauze morale.
Legea minții fiind
neputincioasă nu poate învinge firea cea rea a oamenilor, unii ajungând chiar
la disperare. Și dacă-și pune la dispoziție o morală subiectivă, lipsită
de autoritate, o morală a bunului plac, oamenii își găsesc refugiul în a-și dezminți disperarea.
Criza și dezastrul culturii începe odată cu despărțirea moralei de religie, care dă
naștere unei morale a slujirii
idealului interesului propriu cu stigmatul tuturor slăbiciunilor omenești și duce la discreditarea și anihilarea ei. Unii văd în proprietate un
furt și de aceea cei ce fură nu se mai declară hoți ci ” restituționar ”, alții
ucid și se apără cu darwinismul, că ”cei tari mănâncă pe cei slabi”, dar cel mai cutremurător indice al dezorientării
morale este sinuciderea - cel mai grav păcat pe care îl poate săvârși omul pe pământ. Dacă în sec. XIX, după unele statistici, numărul sinuciderilor
în lume era de 1.700.000, în sec. XX acest număr a crescut până la 6.000.000!, cu o medie în creștere,
ajungând până la 60.000 – 70.000 anual.
Oamenii nu mai socot viețile altora, dar nici viețile lor, și
nu atât din pricina mizeriei materiale
cât mai ales din cauze morale.
De la popoarele primitive până în prezent
religia a inspirat și a îndrumat toate normele moralei – cum este religia unui
popor așa este și morala lui.
În
creștinism religia și morala se cuprind
într-un singur nume – Iisus Hristos. În religie
Iisus Hristos ni se descoperă ca Domnul și Mântuitorul lumii; în morală ni
se arată ca ideal, model de om desăvârșit din câte cunoaște omenirea. În Evanghelie, El ne învață ca să ne mântuim;
în exemplul vieții Sale, El ne arată cum
să trăim – în iubire, evlavie, pace, smerenie, milostenie, blândețe, sinceritate, cumpătare, bunătate, ca să
ajungem la cea mai înaltă treaptă a desăvârșirii, adică sfințenia. Prin El ”
Dumnezeu s-a făcut om ca tu de la Om să înveți cum se poate ridica omul din
Dumnezeu” (Sf. Clement Alexandrinul).
Pentru a afla calea adevărată care duce spre viața veșnică,
pe lângă credința deplină pe care trebuie s-o avem, e nevoie de a cunoaște și a îndeplini drepturile și îndatoririle
înaintate de credință.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu