Aflarea mormântului Arhiepiscopului Neofit,
al Chișinăului și Hotinului (1892-1898)
Zilele
trecute, un grup de cercetași din localitatea Matrosca (denumirea veche a localității fiind Cuhurlui-Matrosca), suburbia
orașului Ismail au identificat mormântul Î.P.S. Neofit (Nevodcicov), fost Arhiepiscop
al Chișinăului și Hotinului (1892-1898). Înaltul prelat a încetat din viață la
9 martie 1910 în Ismail și a fost înmormântat în Biserica “Sf.
Nicolae” din
Cuhurlui-Matrosca, una dintre ctitoriile sale. În anul 1984, autoritățile
sovietice locale au demolat biserica, rămășițele pământești ale ierarhului
fiind strămutate în cimitirul localității.
Arhiepiscopul Neofit, cu numele de mirean Nicolae
Nevodcicov, s-a născut în anul 1819. A învățat întâi la Seminarul Teologic din
Ecaterinoslav, apoi la Academia Teologică din Moscova, absolvind studiile în
anul 1844. În perioada 1844-1850 a fost secretarul diplomatului Alexandru Sturza, fiul primul guvernator al Basarabiei,
Scarlat Sturza. În această perioadă, tânărul teolog a locuit în casa lui Alexandru
Sturza din Odesa, aici viitorul arhiereu a avut posibilitatea de a se folosi de
bogata bibliotecă a diplomatului. A. Sturza îl numea pe secretarul sau, “cârja
bătrâneților sale”[1].
Timp
de opt ani (1850-1858), Nicolae Nevodcicov a activat în calitate de profesor la Seminarul
Teologic din Chișinău, apoi a fost hirotonit preot şi desemnat profesor de
drept la orfelinatul din Odesa. Peste trei ani devine profesor la Seminarul
Teologic din Odesa, apoi inspector la Seminarul Teologic din Herson. Începând
cu anul 1868 a activat ca profesor de Drept la şcoala de comerţ şi la Gimnaziul
nr. 2 din Odesa. În luna mai a anului 1880 a fost tuns în monahism cu numele
Neofit și doar la câteva zile a fost ridicat la rangul de arhimandrit. La 10
august 1880, arhimandritul Neofit a fost hirotonit episcop de Elisavetgrad,
vicar al eparhiei de Herson și la 6 august 1883 devine episcop de Taşkent şi Turkestan. Revine la
Chișinău când avea vârsta de 68 de ani, fiind numit la 21 noiembrie 1892 în
calitate de Arhiepiscop al Eparhiei
Chișinăului și Hotinului[2].
În perioada aflării Arhiepiscopului Neofit în fruntea
Eparhiei Chișinăului și Hotinului (1892-1898), ierarhul avea grijă de bunul
mers al procesului de învățământ din școlile bisericești-parohiale, îndemnând
preoții să creeze aceste instituții și să se implice în predarea orelor de
religie. La congresul preoțimii din 1994 s-a pus în discuție publicarea în
revista eparhială a unor articole de învățătură în limba vorbită de popor, la
fel ca redacția revistei să editeze broșuri pentru parohiile moldovenești[3],
cât și elaborarea unui abecedar „în limba moldovenească-rusească”, fiind editat
„în limba rusească, alături fiind tălmăcirea în limba moldovenească”. Aceste
hotărâri ale congresului au fost aprobate de către arhiepiscopul Neofit[4].
Râvna chiriarhului pentru înființarea școlilor eparhiale se manifesta și printr-o
hotărâre din 1896, care prevedea ispășirea vinei preoților aflați sub judecată
prin organizarea în parohii a acestor școli. Ierarhul îndemna preoțimea basarabeană ca să intensifice
activitatea misionară în lupta de combaterea sectelor și readucerea celor
rătăciți în sânul Bisericii[5].
Arhiepiscopul Neofit era un exemplu în toate. Săvârșea
serviciul divin în toate duminicile și la sărbători, uneori câte cinci zile
de-a rândul (avea o vârstă înaintată, când a venit la Chișinău avea 68 de ani),
îndeplinind cu evlavie și multă strictețe toate regulile tipicului. În timpul
vizitelor canonice, cât și la sfințiri de biserici, arhiepiscopul cerea că unde
se va întâmpla să înnopteze, întâi de toate să asculte slujbele bisericești. Pentru
a înnopta îi era destul “un
ungher simplu la preotul local sau la epitropul bisericesc; despre primirea sau
ospătarea mea, - menționa ierarhul - rog să nu se poarte multă grijă: din
copilărie fiind deprins cu mâncare simplă și cumpătată, voi fi mulțumit
dimineața și seara cu un pahar de ceai – în zile de post, sau de lapte – în
zile de frupt; iar a cina eu îndeobște nu sunt deprins; în cazul când se va
întâmpla să mă opresc undeva la amiază, voi lua o farfurie de mâncare caldă,
unde se va găsi; iar unde nu va fi, - vorba rusească: pentru „nu-i” nici
judecată nu-i”[6].
În timpul arhipăstoriei Î.P.S. Neofit, la Chișinău a luat ființă societățile
“Frățimea Nașterea lui Hristos”, „Obștea Împărătească a Palestinei” și “Obștea pentru
ajutorarea văduvelor și orfanilor”[7]. Ierarhul
a scris mai multe studii, de istorie a Bisericii, de învățătură creștină, a
publicat și multe versuri cu conținut religios.
Din cauza “vârstei înaintate și slăbiciunii sănătății”,
prin ucazul sinodului din 26 ianuarie 1898, arhiepiscopul Neofit al Chișinăului
și Hotinului a fost pus în disponibilitate. În continuare, ierarhul a locuit în
casa eparhială din orașul Ismail, iar când starea sănătății sale a devenit
precară a locuit la una dintre fiicele sale adoptive. La împlinirea a 50 ani de
păstorie, arhiepiscopul a fost menționat cu o gramotă împărătească și decorat
cu medalia „Sf. Alexandru”[8].
Trece la Domnul la 9 martie 1910, la vârsta de 88 ani pământești. Trupul
răposatului fiind adus la 11 martie în catedrala din Ismail, unde s-a săvârșit
privegherea și în următoarea zi a fost săvârșită Sf. Liturghie și slujba
înmormântării[9].
A fost înmormântat în Biserica “Sf. Nicolae” din Cuhurlui-Matrosca, suburbia
orașului Ismail, una dintre ctitoriile ierarhului[10].
În anul 1984, autoritățile sovietice
locale au demolat biserica din Matrosca, rămășițele
pământești ale ierarhului fiind strămutate în cimitirul localității. Mai multe decenii nu s-a știut locul aflării mormântului arhiepiscopului
Neofit. Zilele trecute, un grup de cercetași din localitatea Matrosca
au identificat mormântul arhiereului. Fiind și buni creștini, s-au străduit ca
până la Paștile Blajinilor, care este o
zi deosebită de pomenire a celor răposați, să așeze la capul răposatului
o cruce și să amenajeze mormântul.
Urmează ca la ziua pomenirii de obște a celor răposati din Matrosca, Ismail, să
fie pomenit și marele prelat. Bunii creștini din această localitate au săvârșit
o faptă de milostenie, fiind și un exemplu bun de urmat.
Protoiereu Ioan Lisnic
[1] Пархомовичъ,
Иосифъ, Памяти в Бозe почившаго Высокопреосвященнаго Неофита, бывшаго
архиепiскопа Кишиневскаго и Хотинскаго, Кишиневскiа Епархiальныя Въедомости
(KEB), еженедъльное изданie, nr.
11, 1910, p. 407 - 408
[2] К 130-летию Туркестанской епархии,
НЕОФИТ (НЕВОДЧИКОВ), 1883-1892, Sursa: http://www.vedikz.narod.ru/VlPort.htm
[3]Popovschi, Nicolae, Istoria Bisericii din
Basarabia în veacul al XIX-lea sub ruși, Tipografia Eparhială “Cartea
Românească”, Chișinău, 1931, p. 283 - 284
[4] Revista
Luminătorul, nr. 4, 1910, p. 75
[5] Popovschi,
Nicolae, op. cit., p. 353
[6] Ibidem
[7] Пархомовичъ, Иосифъ, op. cit., p. 412
[8] Revista
Luminătorul, nr. 4, 1910, p. 76
[9]
KEB, nr. 12, 1910, p. 498 - 500
[10] Anuarul
Episcopieii Cetății Albe-Ismail, 1923-1936, Ismail, 1936, p. 6
Fosta Biserică “Sf. Nicolae” din Cuhurlui-Matrosca
Placa de pe mormântul Arhiepiscopului Neofit
Mormântul Arhiepiscopului Neofit după amenajare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu