joi, 21 decembrie 2017

Preotul Gheorghe Buruiană - judecat pentru propaganda și agitație antisovietică





Preotul Gheorghe Buruiană - judecat
pentru propagandă și agitație antisovietică



Preotul Gheorghe Buruiană s-a născut la 22 aprilie 1906 în familia cîntărețului bisericesc Diomid Buruiană din Drăgușenii Noi, jud. Chișinău. A fost botezat la 2 mai în biserica din satul natal de către preotul Ioan Celan, având naș pe cântărețul bisericesc Grigore Guma[1]. După absolvirea Facultății de Teologie, la 24 decembrie 1930 a fost hirotonit preot pe seama Bisericii “Sf. Arh. Mihail” din Bahmutea, jud. Tighina[2].
În luna septembrie 1940, părintele Gheorghe reușește să se repatrieze în România, dar peste un an revine la parohie. În perioada aprilie 1942-aprilie 1943 a fost încadrat voluntar în Armata Română în calitate de preot militar. În toamna anului 1944, părintele Gheorghe devine slujitor la Biserica “Sf. Teodor Tiron” (Ciuflea) din Chișinău[3]
La 30 ianuarie 1945, părintele Gheorghe Buruiană a fost arestat. Era învinuit de propagandă și agitație antisovietică. Judecata a avut loc la 27-28 noiembrie 1945, fiind condmant la 10 ani privațiune de libertate, decădere din drepturile civice pe o perioadă de 5 ani și confiscarea averii personale. Părintele a fost eliberat din detenție în anul 1953 și rebilitat peste 5 decenii, la 18 martie 1996[4].

                              Protoiereu Ioan Lisnic





[1] ANRM, F. 211, inv. 3, d. 720, f. 56
[2] Revista Luminătorul, nr. 2, 1931, p. 58
[3] Mihai Tașcă, De la biserică în gulag, Ziarul Adevărul, Ediție de Moldova, 24 noiembrie 2011
[4] Cartea Memoriei, Catalog al victimilor tolitarismului comunist, Vol. 1, Chișinău, 1999, p. 18 








5 comentarii:

  1. Gheorghe Buruiana a fost fratele bunicului meu, protoiereul Andronic Buruiana. Sunt unele inexactitati in articol. Gheorghe B. a fost botezat de preotul Ioan Celac si nu Celan. Tot el l-a boteazat si pe bunicul meu. Din cate stiu Grigore Guma (Huma) era preot si membru a familiei si nu cnataret (poate gresesc). El era originar din Humulesti, Piatra Neamt si fiicele sale erau casatorite una cu Ioan Celac si alta cu Diomid Buruiana. Fiica lui Ioan Celac, Olga Celac, ulterior Olga Cheianu (casatorita cu protoiereul Pimen Cheianu) este mama mamei mele, iar Andronic Buruiana (fratele lui Gheorghe) este tatal tatalui meu).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vă mulțumesc pentru mesaj și mă bucur că materialele de pe blog sunt citite. Vreau și eu să fac o precizare, în legătură cu numele preotului Ioan Celan, sau Celac. În 1906, acest preot avea numele Celan, vă expediez pentru informare documentul de arhivă, cât și o pagină dintr-un anuar. În materialul de arhivă este însemnat si nașul de botez, cântărețul Grigore Guma (poate mai târziu a devenit și preot).

      Ștergere
    2. Este cumva o legatura intre rudele d-voastra si Petru Buruiana n. 1889 care a fost seful garii din Tighina din 1931? A fost bunicul mamei mele, stim ca a ajuns la Bucuresti impreuna cu copii si ce-a de-a doua sotie dar incercam sa aflam mai mult despre restul familiei.Este interesant faptul ca in urma analizei ADN, printre rudele indepartate gasite in familia mamei mele este si o familie Huma. Va rog mult daca stiti mai mult sa ma contactati. Caut de ani de zile informatii despre familia mamei mele, nascuta Ortansa Buruiana. Va multumesc anticipat. Natalia

      Ștergere
  2. Sfintia Voastra, ma numesc Natalia Dumitrescu si traiesc in Canada cu familia mea. Mama mea nascuta Ortansa Buruiana a fost crescute de bunicul matern, Protopop Nicolae Marinescu din Rosiori de Vede, Teleorman. Stim mai mult despre acest strabunic al meu. A fost nascut in Ciolanesti Teleorman, fiul preotului Mihail Serafim Marinescu, dar s-a mutat la Rosiori unde a cosntruit parohia S. Vineri si de unde a fost arestat si dus la Canal. Stim ca a luptat in primul razboi si impreuna cu familia cand era tanar a trait in Moldova dar nu stim unde exact sau de ce. In acelasi timp, cautand peste tot l-am gasit pe strabunicul meu patern tot din partea mamei mele - Petre Buruiana, nascut in 1889 si care a fost seful garii din Tighina pentru 10 ani incepand cu 1931. Nu stiu sigur daca provenea din Banat si se mutase in Moldova sau era nascut acolo si nu gasesc nici un fel de date despre familia lui. Stim numai ca s-a retras/refugiat la Bucuresti cu cei 3 copii (Cezar fiind bunicul meu), sotia sa Hortensia sau Ortansa a murit in 1923 dar nu gasesc nici un record. Stiu ca unul dintre ei se tragea din nemti/austrieci . D-voastra vad ca aveti multe date istorice. Daca din intamplare stiti ceva despre unul dintre strabunicii mei, va rog mult sa impartasiti si cu noi. VA multumesc din suflet si va dorim multa-multa sanatate si lumina sufleteasca. Cu mult respect, Natalia Dumitrescu din Vancouver, Canada

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu vă mulțumesc pentru mesaj. Cercetez biografiile clericilor basarabeni care au avut de suferit din cauza prigoanei ateist-comuniste. Am întâlnit mai mulți preoți din Basarabia interbelică cu numele Buruiană, Gheorghe, Petru și Nicolae. Dar cel mai interesant lucru am găsit puține date, până și poza lui Petru Buruiană, șeful gării din Tighina. Puteți să-mi scrieți în privat pe adresa prioan.lisnic@gmail.com. Doamne ajută! ---> https://altarulcredintei.md/a-vazut-lumina-tiparului-lucrarea-protoiereului-ioan-lisnic-clerici-ortodocsi-din-basarabia-si-bucovina-de-nord-in-inchisorile-comuniste/

      Ștergere