duminică, 6 decembrie 2015

Preotul Teodor Zubcu (Zubcov) – arestat și deportat în Siberia





Preotul Teodor Zubcu (Zubcov) –
arestat și deportat în Siberia



Bisericii Sf. Gheorghe din localitatea Geamăna, 
jud. Tighina (reconstruită în 1990) 



S-a născut la 8 februarie 1887. După absolvirea Seminarului Teologic a fost hirotonit preot și numit paroh  al Bisericii  Sf. Gheorghe din localitatea Geamăna, jud. Tighina, începând cu data de 27 octombrie 1913.
Timp de 28 de ani (1913-1941) părintele Teodosie a păstorit credincioșii din această localitate. În anul 1925, din inițiativa preotului paroh a fost sfințită piatra de temelie a unei noi biserici, iar pe parcursul anului 1927, a fost efectuată o reparație fundamentală a vechii biserici. Sfințirea bisericii a avut loc la 21 august, invitatul principal a acestui eveniment spiritual fiind Î.P.S. Sa, Arhiepiscopul Gurie al Basarabiei. Sosind cu o zi înainte de sfințirea bisericii, Î.P.S. Sa a fost întâmpinat cu toate onorurile. Preotul paroh, Teodor Zubcu,  a urat un bun venit arătând marea sa bucurie și a păstoriților de sosirea în localitate a scumpului oaspete. Raportând totodată, că parohienii din Geamăna sunt buni, evlavioși, ascultători și depun toată străduința pentru construirea unei noi biserici. A doua zi a avut loc sfințirea bisericii. În timpul săvârșirii Sf. Liturghii, parohul bisericii, pentru activitate pastorală folosiroare, rodnică și cu zel, a fost gratificat cu camilavcă.
Pe parcursul slujirii în parohia Geamăna, părintele Teodor a fost președinte al Comitetului Școlar. La serbarea culturală din cadrul Cercului învățătoresc, care a avut loc la 28 februarie 1932 în localitate, din partea celor prezenți, președintele a adus mulțumiri învățătorilor din acest sat, pentru munca ce o depun în luminarea maselor și progresul culturii.
După instaurarea puterii sovietice din primul an de ocupație (1940-1941), părintele Teodor Zubcu a fost arestat în 1941 de către agenții organelor NKVD-iste și deportat în Siberia, de unde nu s-a mai întors.


                                    Protoiereu Ioan Lisnic








10 comentarii:

  1. Parintele Teodor Zubcu (1887-1941) a fost bunicul meu pe linie maternă. Bunica mea, Tatiana Zubcu (1885-1973) si fiicele sale. Eugenia Popa, născută Zubcu (1918-2006), mama mea, si sora ei, Natalia Zubcu (1917-2002), mi-au vorbit adesea cu jale despre bunicul meu. Un var al bunicii mele, părintele Teodor Budacu, trimis în gulagul dîn Siberia, a reușit să se întoarcă din Siberia, întâi în Basarabia, apoi a venit in Romania pentru întregirea familiei (avea sotia și 2 copii în Cluj) si s-a retras la Mănăstirea Dealu-Târgoviște până la sfârșitul zilelor. El a fost înmormântat la Mănăstirea Viforâta-Târgoviște.
    Toti basarabenii, pe care i-am inrâlnit, au vorbit foarte frumos despre bunicul meu.
    Păcat de atâtea familii oropsite de evenimentele din 1940-1041; a fost o adevărată dramă pentru poporul român.
    Dumnezeu sa-i odihnească în liniște și pace pe toți.

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am scris comentariul antetior. Ma numesc Mihaela Popa, unicul moștenitor al întregii familii, atât pe linie maternă, cât si paternă

    RăspundețiȘtergere
  3. Mihaela Popa, nepoata parintelui Teodor Zubcu, mulțumește părintelui Ion Lisnic pentru aceste câteva amintiri despre bunicul meu si activitatea ce a depus-o acesta în parohia unde a slujit, cu credinta si devotament, toată viața.
    Doamne ajută !!!

    RăspundețiȘtergere
  4. Vă mulțumesc foarte mult pentru apreciere. Am avut posibilitatea să mă documentez cu dosarul de acuzare a părintelui care se păstreză la Arhiva Națională a RM. o informație mai amplă despre viața Părintelui Teodor Zubcu, puteți găsi în cartea: Protoiereu Ioan LISNIC, Clerici ortodocși din Basarabia și Transnistria în închisorile comuniste, Iași, Editura Stef, 2019, p. 135-138 și 256-258. Atașez și poza părintelui din perioada detenției

    RăspundețiȘtergere
  5. P.S. Lăsați o adresă pentru a vă expedia paginile din cartea amintită.

    RăspundețiȘtergere
  6. Stiti cumva cand si in ce conditii a murit parintele Teodor Zubcov? V-am lasat o adresa de email pt a-mi putea transmite paginile pt mama mea. Nu știu dacă mesajul a ajuns la Dv....

    RăspundețiȘtergere
  7. Adresa mea de email este astrid_moucha@yahoo.de. Sunt stranepoata părintelui Zubcov, mama mea, Mihaela Popa, v-a scris anul trecut.

    RăspundețiȘtergere
  8. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  9. Am expediat paginile din carte, unde este descrisă viața și perioada de detenție a pr.Teodor Zubcu. Rog să confirmați primirea.

    RăspundețiȘtergere
  10. Confirm primirea paginilor. Le-am transmis mamei mele. Va multumim mult!

    RăspundețiȘtergere