LITURGHIA DARURILOR
MAI ÎNAINTE SFINŢITE
Încă din primele veacuri ale
creştinismului era obişnuit ca creştinii să se împărtăşească zilnic, însă după
predania veche a Bisericii, cu mult înainte de a fi stabilit prin canon
(canonul 52 al Sinodului Trulan), exista practica de a nu se oficia nici o liturghie
în zilele peste săptămână ale Postului Mare, în afară de sâmbătă şi duminică şi
în ziua când cade sărbătoarea Bunei Vestiri, celelalte zile fiind de post
aspru, de întristare şi pocăinţă.
În acele timpuri, creştinii fiind mai
puţini şi mai serios verificaţi în credinţă, era obiceiul ca în Postul Mare
credincioşii după Sfânta Liturghie de duminică să primească părticele din
Darurile Sfinte, pentru ca fiecare să se împărtăşească acasă la el, în fiecare
zi. Însă odată cu creşterea numărului de credincioşi în Biserică şi
transformarea creştinismului în religie de masă, începe a se slăbi intensitatea
spirituală şi autorităţile bisericeşti sunt nevoite să aşeze reguli noi pentru
împărtăşirea zilnică a credincioşilor în perioada postului. Pentru ca creştinii
să nu sufere de lipsa adăpării din izvorul de putere duhovnicească s-a aşezat
rânduiala ca să se păstreze în biserică o parte din Sfintele Daruri de la
Liturghia de duminică în care să se împărtăşească credincioşii în zilele când
nu se săvârşea Sfânta Liturghie, anume după rugăciunile de seară, întreaga zi
fiind de post aspru şi de pocăinţă şi mai cu seamă în zilele de amintire în
care se pomeneşte vânzarea, şi răstignirea Mântuitorului. Rânduiala
împărtăşirii la început era simplă, apoi a fost legată, de Vecernie, cu
rugăciuni şi cântări de la Sfânta Liturghie. Astfel s-a născut o nouă Liturghie
din contopirea vecerniei cu Liturghia prescurtată. În deplina sa rânduială,
precum se săvârşeşte şi în timpurile de astăzi, s-a pus spre întrebuinţare în
secolul al Vl-lea de Sf. Marele Grigore, episcopul Romei.
Liturghia Darurilor înainte Sfinţite în
plinătatea ei, fiind contopită cu vecernia ne aduce aminte de Liturghia Sf.
Vasile cel Mare, care la fel se săvârşeşte împreună cu vecernia, în ajunul
sărbătorilor Naşterii şi a Botezului Domnului, în Joia Mare şi în Sâmbăta Mare
şi de Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, săvârşită la sărbătoarea Bunei
Vestiri când aceasta cade în zi de post. Aceste mărturii încă odată ne dovedesc
despre introducerea în Liturghia Darurilor înainte Sfinţite a rugăciunilor şi a
acţiunilor Sfinţitoare din Liturghia întreagă.
Partea întâi a acestei Liturghii este
Vecernia, la care se citeşte din Psaltire catisma 18 care este prevăzută pentru
toate zilele săptămânii din Postul Mare şi ale cărei psalmi, în vechime, la
iudei, erau cântaţi pe treptele templului din Ierusalim cu un imn de pregătire
pentru întâmpinarea lui Dumnezeu.
„Noaptea ridicaţi mâinile voastre spre
cele sfinte şi binecuvântaţi pe Domnul. Te va binecuvânta Domnul din Sion, Cel
ce a făcut cerul şi pământul” (Ps. 133, 2-3).
Citirea paremiilor Vecerniei, se face din
Testamentul Vechi la care preotul aşează pe Evanghelia de pe Sfânta Masă o
lumânare aprinsă, ce preînchipuie pe Hristos ca „Lumina Lumii”, „Lumină din
Lumină” şi totodată semnifică faptul că toate profeţiile s-au împlinit în
Hristos, care a deschis mintea ucenicilor Săi „pentru ca ei să înţeleagă
Scripturile...” După citirea primei paremii, preotul, ţinând în mâini cădelniţa
şi lumânarea, din Uşile Împărăteşti ce stau deschise, însemnând spre popor cu
Sf. Cruce zice: „Lumina lui Hristos luminează tuturor”. Prin aceste cuvinte, în
vechimea acestei taine mari, credincioşii pleacă genunchii şi o cucernică tăcere
se lasă în întreaga biserică.
După ducerea Sf. Daruri pe Sf. Masă ne
rugăm înaintea lor ca înaintea celor de-acum desăvârşite Taine ale Trupului şi
Sângelui Domnului. Şi îndată se rosteşte rugăciunea pentru Darurile mai înainte
sfinţite şi pentru vrednica împărtăşire cu ele. Urmează apoi rugăciunea
Domnească „Tatăl nostru”, care este întotdeauna ultimul nostru act de pregătire
pentru împărtăşire.
La Sfârşitul Liturghiei rugăciunea
amvonului este potrivită cu Postul în care mai înainte se aduce mulţumire lui
Dumnezeu Care „ne-a adus pe noi întru aceste preacinstite zile, spre curăţirea
sufletelor şi a trupurilor”, iar mai apoi ne rugăm, ca să ne dea nouă cu „lupta
cea bună să luptăm, calea Postului să o săvârşim, credinţa nedespărţită să o
păzim, capetele nevăzuţilor balauri să le sfărâmăm, biruitori asupra păcatului
să ne arătăm, ca fără de osândă să ajungem a ne închina şi Sfintei Învieri”. Cu
aceasta şi se sfârşeşte Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, fiind o
slujbă minunată pentru cultivarea evlaviei şi a smereniei, de curăţire a
sufletelor şi a trupurilor ca, să ne pregătim cu credinţă şi încredere spre a
străbate „calea Postului”.
Bibliografie
1 A. Schmemann, Postul Mare. Asceză şi
Liturghie în Biserica Ortodoxă, Iaşi, 1997.
2 Mitropolitul Irineu Mihălcescu, Dogmele
Bisericii Creştine Ortodoxe, Ed. Bisericii Ortodoxe din Moldova, 1995.
3 Профессор Н. Д. Успенский, Литургия
Преждеосвященных Даров, журнал „Богословские труды”, 15, 1976.
Protoiereu Ioan Lisnic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu