MISIUNEA
ORTODOXĂ DIN JAPONIA.
ARHIMANDRITUL
ANATOLIE (CHIHAI) – UNUL DINTRE „APOSTOLII” CREŞTINĂRII JAPONIEI
Biserica Ortodoxa din Japonia a luat fiinţă graţie
muncii neobosite a membrilor Misiunii Ortodoxe. Unul dintre marii misionari
care a răspândit creştinismul în Japonia a fost Arhimandritul Anatolie
(Chihai), originar din Basarabia. Despre drumul parcurs de acest slujitor al
Domnului şi despre cei care au contribuit la această evanghelizare dorim să
vă vorbim în continuare. Dar să le luăm pe rând pe toate.
Arhiepiscopul Nicolai (Kasatkin) – apostolul Japoniei
Absolvent al Academiei Teologice din Petersburg,
tânărul ieromonah Nicolai (Kasatkin), conform hotărârii Sf. Sinod al Bisericii
Ortodoxe Ruse, este numit în 1861 slujitor al bisericii de pe lângă Consulatul
Rus în Japonia.
În drumul său lung, care a durat aproape un an, s-a
întâlnit cu „luminătorul Siberiei”, Arhiepiscopul de Kamciatka Inokentie
(Veniaminov), cu o bogată practică misionară, de la care a primit preţioase
sfaturi pentru activitatea sa.
Sosind la Hakodate, unde se afla biserica
Consulatului, tânărul ieromonah s-a ciocnit
cu mari greutăţi. Japonezii, fiind în majoritate sintoişti, budişti şi
confucianişti, considerau pe străini drept răufăcători, iar creştinismul – o
sectă periculoasă şi interzisă. Dar cea mai mare dificultate era necunoaşterea
limbii şi a obiceiurilor băştinaşilor. „Petreceam mult timp, folosind diferite
metode pentru a învăţa această limbă grea, însă prin răbdare şi muncă enormă
am înfruntat toate greutăţile”, îşi amintea Arhiepiscopul Nicolai. Odată cu
însuşirea limbii a început să cunoască temeinic şi religia, istoria şi
literatura japoneză.
Primul japonez convertit la creştinism a fost
preotul budist Savabe, în 1865. Acesta, după lungi discuţii cu ieromonahul
Nicolai, l-a rugat să-l înveţe adevărurile credinţei creştine. Peste un an
Savabe l-a adus la învăţătură pe prietenul său medicul Sakai, iar peste puţin
timp şi pe un alt prieten de-al său
Urano. Părintele Nicolai nu s-a silit să-i boteze pe primii săi ucenici, ci
le-a dat posibilitatea să cunoască mai bine credinţa, ferindu-i totodată şi de
prigoană (pe atunci în Japonia era în vigoare legea condamnării cu moartea
pentru primirea credinţei creştine).
După
trei ani de la convertirea primului japonez, ieromonahul Nicolai desfăşura
lecţii de catehizare cu aproape douăzeci de japonezi, care doreau să primească
credinţa creştină.
Rezultatele activităţii misionare erau îmbucurătoare,
dar ieromonahul Nicolai nu se mulţumea cu atât şi recunoştea că activitatea sa
individuală nu era suficientă pentru dezvoltarea unei activităţi misionare mai
ample. În 1869, venind la Petersburg, a înştiinţat Sfântul Sinod despre
rezultatele activităţii sale în Japonia. În 1870, pentru merite deosebite, a
fost ridicat la rangul de arhimandrit şi numit şef al nou-înfiinţatei Misiuni
Ortodoxe din Japonia. În 1871 s-a întors în Japonia, unde a găsit comunitatea
creştinilor formată din 50 de membri şi condusă de ucenicii săi – Pavel
Savabe, Ioan Sakai şi Iacov Urano. Dintre toţi mai plin de râvnă în a vesti
credinţa în Hristos în toată Japonia era Pavel Savabe. Pentru aceasta, însă,
erau insuficiente puteri şi mijloace. Unicul ajutor şi membru al Misiunii Pr.
Grigore Voronţov s-a îmbolnăvit şi a fost nevoit să revină în Rusia.
Arhimandritul Nicolai rămâne singurul membru al Misiunii.
După lungi aşteptări, în 1872 vine în Japonia noul
membru al Misiunii –Ieromonahul Anatolie (Chihai).
Arhimandritul Anatolie (Chihai) – membru al Misiunii Ortodoxe
din Japonia
Arhimandritul Anatolie (Chihai) – membru al Misiunii Ortodoxe
din Japonia
S-a
născut în s. Tărăsăuţi, jud. Hotin în familia lui Dimitrie Chihai,
administratorul boierului Sturza din Noua-Suliţă, jud. Hotin. Şi-a făcut
studiile la Seminarul Teologic din Chişinău, de unde pleacă în 1865, fără ştirea
părinţilor, la Muntele Athos, primind călugăria în Mănăstirea Zografu. Îşi
continuă studiile la Academia Teologică din Kiev. După absolvire, aflând despre
starea Misiunii din Japonia şi scopurile ei, cere binecuvântarea Sfântului
Sinod pentru „înrolarea” în rândurile acesteia.
Sosind în Japonia, a reuşit în mai puţin de un an
să înveţe limba niponă, astfel încât putea să propovăduiască localnicilor. Când
ieromonahul Anatolie de acum era gata să-şi îndeplinească îndatoririle de
misionar, Arhimandrutil Nicolai pleacă la Tokio pentru a înfiinţa un nou centru
creştin.
În acea perioadă la Hakodate a început valul de
prigoană împotriva creştinilor, care a constituit o încercare serioasă pentru
ieromonahul Anatolie, dar şi pentru întreaga Biserică Ortodoxă din Japonia.
La 24
aprilie 1872, în sâmbăta din Săptămâna Luminată, bătaia clopotelor, care după
tradiţia rusă a durat o săptămână, a adunat în biserica ortodoxă o mulţime de
japonezi. Cei sosiţi primeau de la cateheţi învăţătură despre credinţa
ortodoxă. Acest sunet îndelungat de clopote a servit drept motiv de prigoană
din partea autorităţilor. Cateheţii au fost întemniţaţi, iar creştinii care
ocupau posturi de conducere au fost izgoniţi din Hakodate. La fel, au fost
prigoniţi creştinii din Sendai, fiind întemniţaţi împreună cu catehetul Pavel
Savabe. „Această prigoană a servit, prin voia lui Dumnezeu, la întărirea
credinţei, cei care o aveau în gând trecuse în inimă”, îşi amintea
Arhiepiscopul Nicolai.
În 1873 vechile legi de prigoană a creştinilor au
fost suspendate şi în Japonia a apărut posibilitatea propovăduirii credinţei
în Hristos fără teama prigoanei. Pentru săvârşirea Sfintelor Slujbe în limba
niponă trebuiau traduse cărţile de cult necesare. Această sarcină cădea pe
umerii membrilor Misiunii. Au fost traduse Sfânta Scriptură şi cărţile
liturgice necesare. Dar pentru ca să poată fi cântate cântările bisericeşti,
era nevoie de un specialist, cântăreţul bisericii din Hakodate trecându-se din
viaţă. La propunerea Ieromonahului Anatolie soseşte în Japonia fratele său Iacob,
absolvent al Seminarului Teologic din Chişinău şi al Conservatorului din
Moscova. Sub conducerea Arhimandritului Nicolai, Iacob Chihai aşează pe note
cântările Privegherii, ale Liturghiei şi ale altor trebuinţe bisericeşti.
Tânărul Iacob se căsătoreşte aici cu Elena Savabe, de origine japoneză. Între anii 1874-1887 a fost cântăreţ şi catehet în
Osaka.
În 1875 au fost hirotoniţi din rândul japonezilor
primul preot Pavel Savabe şi primul diacon Ioan Sakai de către Episcopul Pavel
de Kamciatka, sosit la Hakodate. În 1878 în Catedrala din Vladivostok au fost
hirotoniţi încă cinci japonezi de către Episcopul de Kamciatka Martinian. După
hirotonie Pavel Savabe este numit misionar în Sendai, iar Ieromonahul Anatolie
se mută la Osaka, unde organizează un nou centru misionar cu biserică, o casă
misionară şi o şcoală catehetică. Apoi se transferă la Tokio şi împreună cu
Arhimandritul Nicolai înfiinţează centrul Misiunii Ortodoxe. În 1878 este înfiinţat
primul Seminar Teologic, o şcoală catehetică pentru pregătirea de predicatori
şi cateheţi japonezi, la fel o şcoală ortodoxă de fete. Tot în acest timp apare
şi publicaţia religioasă „Kyokai Hochi” („Vestitorul bisericesc”).
În 1878 în Japonia erau circa 500 de creştini
ortodocşi în aproape 100 de localităţi, iar în 1886 numărul lor a crescut până
la 12000. Într-o scrisoare adresată unei feţe bisericeşti din Petersburg,
Ieromonahul Anatolie povesteşte cum s-a sărbătorit Săptămâna Patimilor şi Învierea
Domnului în Japonia, vorbind totodată despre răspândirea creştinismului în această
ţară. El mai roagă să fie ajutat la construcţia Catedralei Ortodoxe din
Japonia. „Un viitor măreţ aşteaptă Biserica Ortodoxă japoneză, dacă ea va fi
susţinută mai ales în construcţia catedralei. De aceea vă rog ca să
interveniţi pentru adunarea ofrandelor pentru construcţie, deoarece noi botezăm
anual sute de japonezi... Alte ştiri: Nu demult s-a promulgat de către împărat
„Legea repaosului duminical” în toate instituţiile publice şi şcolare, „Legea
monogamiei”, „Legea pentru abrogarea pedepsei corporale”. Câţiva creştini au
fost aleşi de popor în Parlamentul japonez. Chestiunea apropierii lor de
creştinism progresează. Rugăm numai să fim ajutaţi în această vreme critică de
a ne construi catedrale...”.
În
altă scrisoare a Ieromonahului Anatolie adresată în 1880 surorii sale Maftiţa Balac
din Chişcăreni se arată: „Peste un an, dacă Domnul va dărui sănătate, negreşit
ne vom vedea, pentru că la sfârşitul anului acestuia eu socotesc că am concediu
pe vreo 6-8 luni de zile, atunci şi Iacob cu Elena şi cu copiii vom veni. Iacob
acuma a primit învoire să se ducă în Rusia, dar el aşteaptă să ne ducem la un
loc”.
Ieromonahul Anatolie a întreţinut o bogată
corespondenţă cu surorile sale Marta şi Olimpiada, dar şi cu nepoata sa
Eufrosinia Rădăuţeanu. Din păcate, aceste scrisori nu s-au păstrat.
Datorită activităţii sale deosebite Ieromonahul
Anatolie (Chihai) este ridicat la rangul de arhimandrit. A fost un colaborator
fidel al Misiunii Ortodoxe, care aducea tot mai multe roade în propovăduirea
Evangheliei. Îmbolnăvindu-se în 1892, după 20 de ani de activitate în Japonia,
se întoarce la Petersburg, unde la 28 noiembrie 1893, trece în lumea celor drepți.
Biserica Ortodoxă din Japonia
ridicată la rangul de Episcopie
În 1880 Arhimandritul
Nicolai, fiind chemat la Petersburg, conform hotărârii
Sfântului Sinod, este hirotonit episcop pentru Misiunea Ortodoxă din Japonia. Primind ajutoare pentru construcţia Catedralei din Tokyo, se realizează una din vechile sale dorinţe. Construcţia Catedralei, care a devenit simbolul ortodoxiei din capitala Japoniei. Catedrala a fost sfinţită în 1891 cu hramul „Învierea Domnului”.
Sfântului Sinod, este hirotonit episcop pentru Misiunea Ortodoxă din Japonia. Primind ajutoare pentru construcţia Catedralei din Tokyo, se realizează una din vechile sale dorinţe. Construcţia Catedralei, care a devenit simbolul ortodoxiei din capitala Japoniei. Catedrala a fost sfinţită în 1891 cu hramul „Învierea Domnului”.
În
1884 Guvernul japonez emite un decret, prin care sintoismul şi budismul,
religii de stat până la acel moment, au fost lipsite de aceste drepturi şi,
prin urmare, se acordă libertate tuturor religiilor existente. Acesta era
primul pas în obţinerea deplinei libertăţi pentru propovăduirea credinţei
creştine. Noua Constituţie din 1889 consfinţea pentru creştini dreptul de a
trăi în egalitate cu celelalte religii naţionale. Făcând referinţă la acest
act istoric, Episcopul Nicolai scria: „Din partea autorităţilor japoneze nu mai
există nici o piedică pentru propovăduirea cuvântului Evangheliei. Slăvit să
fie Domnul! Şi să ne ajute ca lumina Evangheliei să lumineze întreaga ţară”.
Între anii 1892-1893, după numeroase călătorii în
ţară, Episcopul Nicolai rămâne mulţumit de lucrările misionare ale creştinilor.
În fruntea fiecărei comunităţi mai mici era câte un catehet. Fiecare 8-10
comunităţi se aflau în grija unui preot. Datorită muncii depuse de membrii
grupurilor misionare, numărul credincioşilor creştea. La începutul sec. XX
numărul lor a ajuns la circa 33000 cu 260 de comunităţi, 40 de clerici şi 145
de cateheţi, în majoritate japonezi. Pentru îndrumarea creştinilor din Japonia
se tipăresc două reviste, se înfiinţează un comitet de traducători pentru
traducerea cărţilor religioase necesare în limba niponă.
În 1908, datorită activităţii sale deosebite,
Episcopul Nicolai a fost ridicat la rangul de arhiepiscop al Japoniei, fiind
dar înaintat în vârstă, Sfântul Sinod îl numeşte vicar pe Episcopul Serghei
(Tihomirov), rectorul Academiei Teologice din Petersburg.
În ultimii săi ani de viaţă arhiepiscopul s-a
ocupat mai mult de traducerea cărţilor de cult. Astfel, au fost editate în
limba niponă Octoihul, Triodul şi Penticostarul. La 3 februarie 1912
Arhiepiscopul Nicolai al Japoniei trece în lumea celor drepţi şi este
înmormântat la Tokyo. În 1970 a fost canonizat de către Sfântul Sinod al
Bisericii Ruse şi trecut în ceata sfinţilor, cu ziua de pomenire 3/16
februarie.
Protoiereu Ioan Lisnic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu