Despre ungerea cu Sf. Mir.
Combaterea sectelor raționaliste VI
Ungerea cu Sf. Mir este Sf. Taină care
se săvârșește după Sf. Botez. Ea constă în ungerea părților trupului celui
botezat cu mir sfințit de episcop prin pronunțarea cuvintelor: „Pecetea darului
Sfântului Duh”, transmițându-i-se darul Sfântului Duh pentru întărirea și
dezvoltarea puterilor lui duhovnicești prin care va câștiga viața veșnică.
Ungerea cu Sf. Mir se face fiecărui
creștin, pentru că primind iertare de păcate prin Sf. Botez să primească
această Taină „arvuna Duhului în inimile voastre” (II Corint., 1, 21-22), ca
întărit în luptă cu răul și condus în viața sa de Duhul Sfânt, să atingă
sfințenia posibilă, dispoziția sufletească creștină și prin aceasta și
mântuirea veșnică.
La început, însăși Sf. Apostoli pogorau
asupra celor botezați darul Sf. Duh prin punerea mâinilor (Fapte, 8, 14-17,
19), dar când numărul credincoșilor s-a mărit în așa chip că Sf. Apostoli nu
mai puteau singuri să-și pună mâinile pretutindenea asupra numeroșilor
credincoși, ei au înlocuit atunci punerea mâinilor prin ungerea cu Sf. Mir (I
Ioan, 2, 20, 27; II Corint., 1, 21-22), orânduind să se săvârșească de către
episcopii și presfiterii bisericilor, care o și săvârșesc asupra tuturor celor
botezați din vremea Sf. Apostoli până acum și o vor săvârși până la sfârșitul
lumii.
Botezul și ungerea cu Sf. Mir sunt două
Taine deosebite. Sf. Apostoli ne învață ca să le deosebim una de alta (Fapte,
2, 38; Evrei, 6, 1-6).
Odată cu Sf. Botez, fiecare creștin
trebuie să primească și ungerea cu Sf. Mir, care înlocuia încă din timpul Sf.
Apostoli punerea mâinilor, care dă celui botezat darurile Sf. Duh pentru
întărirea vieții lui duhovnicești. Această mare taină nu o pot săvârși nici
mirenii și nici diaconii bisericii. Ea se săvârșește de către urmașii Sf.
Apostoli – episcopii – și de către cei hirotoniți de ei, presviterii bisericii.
Comunitățile sectante, despărțite de Sf.
Biserică a lui Hristos, care nu au episcopi legali apostolici nu pot avea nici
Mir și nici ungerea cu Sf. Mir. Acela care nu are asupra sa pecetea
dumnezeiască de ungere cu Sf. Mir, acela nu este creștin și nici urmaș al
vieții veșnice, căci este lipsit de comunicarea cu Sf. Duh fără ajutorul
darului căruia nimeni nu se mântuiește. Dar și creștinii, primind prin sfânta
ungere darurile Sf. Duh, trebuie să se păzească curați și neprihăniți ca prin
greșalele lor să nu depărteze de la sine pentru totdeauna Duhul cel dumnezeiesc
și să nu se supună veșnicei judecăți.
M. A. Calnev. Combaterea sectelor
raționaliste VI. Despre ungerea cu Sf. Mir. Editura Asociației "Uniunea
Culturală Bisericească" din Chișinău, 1927. Tipografia Eparhială, str.
Haralampie 42, p. 1 - 12.