DUMINICA A III-A DIN POSTUL MARE,
A SFINTEI CRUCI
„… Cuvântul crucii… pentru cei ce ne
mântuim este puterea lui Dumnezeu” (I Cor. 1, 8).
Unul din cele dintâi simboluri ale
credinţei creştine este Crucea, cea sfinţită de trupul întemeietorului
creştinismului şi udată de preacurat şi preascump sângele Lui pentru „ca să
ridice păcatele multora” (Evrei 9, 28) şi „ca tot cel ce crede în El să nu
piară, ci să aibă viaţă veşnică” (Ioan 3, 15).
Încă în perioada Vechiului Testament a
fost preînchipuită Sfânta Cruce prin semnele dumnezeieşti. Spre exemplu la
ieşirea evreilor din Egipt, Moise cu toiagul desparte marea şi aleşii Domnului
trec prin apă ca pe uscat, scăpând de urmăririle egiptenilor; cu toiagul în
pustie, el scoate minunat apă din stâncă noro-dului însetat (Ieşire 14, 15-29;
17, 1-7). Dumnezeu descoperă norodului Său voinţa prin şarpele de aramă înălţat
de Moise în pustie, care vindecă pe cei muşcaţi de şerpi, cei ce cu credinţă
îşi îndreptau privirile spre el. Însuşi Mântuitorul asemăna acest semn
dumnezeiesc înălţării Sale pe Lemnul Crucii pentru mântuirea tuturor ce credeau
în El: „Şi după cum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe
Fiul Omului, ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică”
(Ioan 3, 14-15).
În Testamentul Nou Dumnezeu revarsă mila
Sa oamenilor nu numai prin punerea mâinilor Sale preacurate şi a ucenicilor
Săi, ci si prin ungerea cu untdelemn, prin hainele Sale şi a ucenicilor Săi,
prin umbra Apostolului Petru etc.
Fiul Omului mântuieşte pe oameni prin
Cruce, care a fost înainte un lucru de dispreţ, cu preacurat sângele vărsat din
trupul Său pironit pentru păcatele lumii. Acest semn dumnezeiesc a fost prezis
încă de proorocul Isaia: „El va ridica steag pentru neamuri şi va aduna pe cei
risipiţi ai lui Israel şi va strânge la un loc pe cei împrăştiaţi ai lui Iuda
din cele patru colţuri ale pământului” (Isaia 11, 12).
Este greu de înţeles taina celor patru
părţi a lumii, după cum ne spune Sf. Apostol Pavel: „Şi Hristos să se
sălăşluiască prin credinţă, în inimile voastre, înrădăcinaţi şi întemeiaţi
fiind în iubire, ca să puteţi înţelege împreună cu toţi sfinţii care este
lărgimea şi lungimea, înălţimea şi adâncimea” (Efes. 3, 17-18). Prin semnul
biruitor al Crucii se arată şi atotputernicia Fiului Omului, prin cele patru
braţuri ale căreia, se ţin cele patru părţi ale lumii. În această convingere ne
întăreşte şi Sf. Ioan Damaschin: „Cuvântul Crucii este puterea lui Dumnezeu...
după cum cele patru braţe ale Crucii se ţin şi se strâng prin încheietura de la
mijloc, tot astfel se ţin prin puterea lui Dumnezeu înălţimea, adâncimea,
lungimea şi lăţimea, adică toată creaţia văzută şi nevăzută”. Prin semnul
biruitor al Crucii, Fiul Omului ne-a împăcat cu Dumnezeu, prin Cruce am căpătat
harul dumnezeiesc şi dragostea.
Sfinţii Părinţi la Sinodul VII Ecumenic
învaţă despre cinstirea Sfintei Cruci: „Până când două bucăţi de lemn, ce
formează Crucea, sunt puse în semnul Crucii, până atunci mă închin chipului
acesta pentru Hristos cel răstignit pe ea, iar când ele sunt despărţite le
arunc şi le ard. Precum acela ce primeşte scrisoare de la împărat cinsteşte nu
hârtia, pecetea sau scrisoarea, ci pe împăratul, aşa şi noi închinându-ne
chipului Crucii, cinstim pe Hristos cel răstignit pe ea”.
În amintirea jertfei Domnului, creştinii
petrec în post şi în rugăciune zilele de miercuri şi vineri. Cu o deosebită
solemnitate sfânta noastră Biserică serbează trei sărbători de peste an a
Cinstitei Cruci.
Duminica a III-a a Postului Mare, Duminica
închinării Cinstitei şi de Viaţă Făcătoarei Cruci a fost aşezată de Sfinţii
Părinţi spre întărire duhovnicească la mijlocul postului, spre îmbărbătare, ca
să ne sprijine, aducându-ne aminte de pati-mile Domnului.
Scoaterea Lemnelor Sfintei Cruci (1/14
august) se serbează în amintirea evenimentelor ce se petreceau în fiecare an la
Constantinopol la 1 august, în toiul verii, când în oraş şi în împrejurime
bântuiau boli molipsitoare – erau scoase Sfintele Lemne ale dătătoarei de viaţă
Cruci (o parte din Sf. Cruce a Mântuitorului, a fost adusă la Constantinopol de
împărăteasa Elena) şi purtate cu cântări şi rugăciuni pe străzile oraşului şi
prin apropiere, spre vindecare şi stârpire a acelor boli molipsitoare.
La 14/27 septembrie sfânta noastră
Biserică serbează una din cele 12 Sărbători Împărăteşti – Înălţarea Sfintei
Cruci, în amintirea aflării şi înălţării Sfintei Cruci a Domnului nostru Iisus
Hristos.
După vechea şi frumoasa tradiţie
bisericească la aceste Sfinte Sărbători, cu o deosebită solemnitate se scoate
în mijlocul bisericii Cinstita Cruce, spre închinarea creştinilor, care sorbesc
noi puteri duhovniceşti.
În faţa Sfintei Cruci, ce se scoate spre
închinare, simţim o putere de mângâiere şi speranţă, aducând mărire, asemenea
Apostolului: „Iar mie, să nu-mi fie a lăuda, decât numai în Crucea Domnului
nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru
lume” (Gal. 6, 14).
„Oricine voieşte să vină după Mine, să se
lepede de Sine, să-şi ia Crucea şi să-Mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34). „Şi cel ce
nu-şi ia Crucea şi nu-Mi urmează Mie nu este vrednic de Mine” (Matei 10, 38).
Această chemare dumnezeiască să ne ajute
de a ne lepăda de patimile şi plăcerile acestei vieţi trecătoare, să ducem
povara acestei vieţi (durerile care ne pătrund, lipsurile, umilinţele,
suferinţele şi moartea), cu smerenie şi blândeţe să primim ceea ce ni se cuvine
de la bunul Dumnezeu. Toate acestea pentru a ne îndrepta, a ne curaţi şi a ne
desăvârşi în credinţă. Să ducem Crucea noastră de bunăvoie. Să ne închinăm în
faţa Sfintei Cruci, rugind pe Cel răstignit pe ea ca să ne dăruiască fiecăruia
ajutor în purtarea Crucii şi ca ea să ne uşureze şi să ne lumineze calea care
duce spre mântuire.
Protoiereu Ioan Lisnic
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu