Însemnătatea
rugăciunilor de pomenire
pentru cei
răposați
După învățătura Sf. Biserici, îndată după moartea trupească, fiecare suflet se supune judecății particulare și este judecat numai sufletul, și mai ales păcatele sufletești( gândurile rele, minciuni, clevetiri, huliri, defăimări etc.), pentru că trupul își doarme încă somnul lui în mormânt.
Răsplata
sau pedeapsa judecății particulare nu
este deplină și definitivă decât numai după judecata universală. De aceea
rugăciunile pentru cei răposați ocupă un loc important în Biserica Ortodoxă care se roagă Bunului Dumnezeu ca să așeze sufletele celor adormiți în corturile drepților ” unde nu este durere , nici întristare, nici
suspin ci viață fără de sfârșit”.
Datoriile creștinilor față de cei răposați
La
trei zile, adică în ziua înmormântării, după terminarea slujbei de înmormântare
se face praznic cu masă și milostenie pentru odihna sufletului răposat, căci
acum el merge să se închine Prea Sfintei
Treimi, precum și Domnul a înviat a
treia zi . De la a treia , până la a noua zi, după tradiție, sufletul
este însoțit de îngeri și dus să vadă fericirea Raiului. Apoi iar se închină
scaunului Prea Sfintei Treimi. De aceea în această zi iar se face pomenire,
praznic și milostenie, ca să fie miluit
de Domnul. Ziua a noua are și
semnificația celor nouă cete îngerești
cu care ne rugăm să fie părtaș cel de
curând adormit. La patruzeci de zile se
fac din nou rugăciuni, praznic și milostenie pentru cei răposați, căci sufletul, după ce vede chinurile iadului este adus a treia oară să se închine în fața
Sfintei Treimi și i se decide locul de odihnă ( sau osândă) provizorie,
după faptele sale, până la
judecata viitoare. De aceea iar
se face pomenire, praznic și milostenie pentru odihna și iertarea sufletului
plecat la cer. Îndată după deces, se poate da numele răposatului pentru a fi
pomenit la 40 de Sfinte Liturghii și parastase
numite în popor sarindare (din greacă ”saranda”- patruzeci).
Alte zile de
pomenire a celor răposați
Se
mai fac parastase, praznice și milostenii la șase luni și la un an de zile după
moarte. Apoi în fiecare an, până la
șapte ani ( termen în care trupurile răposaților pe deplin putrezesc, adică
sunt iertate).
Zilele de pomenire a răposaților sunt toate sâmbetele de peste an, cu unele
excepții, mai ales sâmbetele
Postului Mare când se fac la biserici
parastase speciale.
Mai sunt trei zile speciale
pe tot anul când se face în
biserici slujbă de pomenire pentru cei
răposați: Sâmbăta înaintea serbării Sf. Mc. Dimitrie ( înaintea postului Nașterea Mântuitorului); în ajunul Duminicii lăsatului
de sec de carne, numită în popor ”Moșii de iarnă” ; Sâmbătă în ajunul
Duminicii Cincizecimii, numită și (
Moșii de vară).
Sânt încă două zile
speciale de pomenire a celor răposați legate de sărbătoarea Sf. Paști și
anume, ziua de pomenire de obște la
cimitire – Paștile Blajinilor și ziua de pomenire a eroilor la
sărbătoarea Înălțarea Domnului. La
marile sărbători ale sfinților se pomenesc la fel morții care poartă numele
sfântului respectiv.
Să le facem pomenire, ca Bunul Dumnezeu, stăpânul viilor și
al morților,prin mijlocirea sfinților bineplăcuți Lui, să așeze sufletele lor
unde toți drepții se odihnesc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu