REFUZÂND SĂ FIE ÎNMORMÂNTAŢI, CEI CARE ÎŞI DAU TRUPURILE SĂ FIE ARSE LA CREMATORIU SUNT CONDAMNAŢI DE BISERICA
Primul om creat de Dumnezeu după chipul şi
asemănarea Lui era perfect şi nemuritor. Prin neascultarea poruncii dumnezeieşti,
omul decade din nemurirea trupului, instrument prin care a păcătuit, şi este
pedepsit cu moartea. Moartea (din latină – limită a existenţei, destrămare a
fiinţei) nu este altceva decât despărţirea sufletului de trup. Sufletul, fiind
suflarea lui Dumnezeu, se întoarce la Creatorul său ca să dea socoteală de
cele săvârşite în timpul vieţii sale pământeşti, iar trupul, fiind pământ (Facere 3, 19), în pământ se
întoarce, prin putrezire descompunându-se în elementele din care a fost
format.
Prin
învierea Domnului nostru Iisus Hristos moartea a fost învinsă (Romani 8, 11). Această înviere
nu este o simplă revenire la viaţa pământească, ci începutul unei alte vieţi, a
vieţii veşnice în care trupul omenesc nu mai este supus stricăciunii, adică
proceselor de compunere şi descompunere. Deci, moartea nu atinge imaginea
divină a omului – sufletul este nemuritor, ci numai elementul său corporal,
care odată cu învierea se reconstituie din elementele din care a fost format,
fiind totodată desăvârşit şi prin purificarea de aspecte negative şi corupte (I
Corinteni 15, 42-44).
Importanţa spirituală a trupului omenesc este
arătată în Epistola către Corinteni a Sf. Ap. Pavel, care numeşte trupul –
„templu al Duhului Sfânt şi locaş al sufletului” (I Corinteni 3, 16-17; 6, 19).
Deci, trupul se cuvine să fie cinstit şi îngrijit atât în viaţa pământească,
cât şi după despărţirea lui de suflet prin introducerea lui în pământul din
care a fost luat (Facere 3, 19; Iov 34, 15).
La majoritatea popoarelor păgâne trupurile
răposaţilor erau arse, cenuşa era păstrată în urne speciale puse în casele lor
sau în morminte speciale.
La vechii evrei procesul incinerării se folosea
numai în cazurile pedepsei cu moartea (Levitic 20, 14; 21, 9) şi la
„purificarea” colectivă din mijlocul lui Israel (Iosua 7, 25).
În Imperiul Roman practica incinerării a fost
abandonată definitiv prin secolul al zecelea ca rezultat al influenţei
creştine.
Începând cu sec. al XIII-lea, Biserica
Romano-Catolică prin procesul de inchiziţie tolera pedeapsa cu moartea prin
ardere. A fost condamnată incinerarea pe la mijlocul secolului al XIX-lea. Iar
prin anii 60 ai secolului trecut, datorită pledării în favoarea incinerării
ca mijloc de „salvare” a trupului de degradare, în cărţile liturgice catolice
se introduc anumite rugăciuni la incinerare. Potrivit teologilor catolici,
incinerarea este, pur şi simplu, un proces accelerat al descompunerii
trupurilor, prin care se reduc considerabil cheltuielile funerare. La fel şi
protestanţii, care resping însăşi noţiunea de moaşte, nu acordă nici o atenţie problemei
înhumării.
Arderea trupului înseamnă nimicirea lui. Pildă vie
împotriva incinerării avem pe Însuşi Mântuitorul Iisus Hristos, care a fost îngropat
şi a stat în sânul pământului trei zile, făcându-se „începătură învierii celor
adormiţi” (I Corinteni 15, 20). Numeroase minuni ale Mântuitorului de
readucere la viaţă a unor persoane sunt o dovadă împotriva incinerării. A
înviat pe fiul văduvei din Nain (Luca 7, 11-15), pe fiica lui Iair, mai marele
sinagogii (Luca 8, 49-56), pe prietenul său Lazăr, mort de patru zile (Ioan 11,
39-45). La fel şi sfinţii, prin viaţa lor curată, şi-au sfinţit trupurile,
devenind moaşte făcătoare de minuni.
La creştini, trupurile îşi au valoarea lor şi de
aceea sunt puse în pământul din care sunt luate. Tradiţia patristică condamnă
incinerarea ca pe o dezonorare a celor morţi. În acest sens ne învaţă şi
Fericitul Augustin: „Nu se cuvine, nu este iertat a dispreţui trupurile, de
care s-a folosit Duhul Sfânt ca de un organ al său, vas al sfinţeniei. Căci,
dacă inelul sau veşmântul care ne-a rămas de la părinţi cu atât e mai preţios
în ochii noştri, cu cât mai mare este iubirea noastră faţă de ei. Cum am putea
dispreţui trupurile, cu care trăim în legătură mult mai familiară şi mai intimă?”.
Sunt cazuri când unii îşi strivesc viaţa în
incendiu, trupul fiind carbonizat sau chiar vaporizat de o bombă nucleară, în
asemenea cazuri condiţia fizică a trupului nu e o piedică gravă spre mântuire.
Mărturie ne servesc martirii arşi pe rug.
Înhumarea trupului fizic intact din punct de vedere
teologic şi pastoral este o normativă pentru creştinii ortodocşi şi sunt
condamnaţi de Biserică numai cei ce benevol îşi dau trupurile să fie arse la
crematoriu. Recurg la astfel de metode numai cei ce îşi închipuie că totul se
sfârşeşte odată cu moartea, că după moarte nu mai e nimic.
Din punct de vedere ecologic, prin incinerare s-ar
putea dezinfecta şi distruge trupuri care altfel ar putea transmite boli sau
ar putea genera epidemii. Însă pentru asemenea cazuri există sicriuri cu
protecţie faţă de mediul încunjurător. Consider că nu ar întâlni piedici nici
creştinii din zonele urbane cu densitate mare a populaţiei, unde treptat se
reduce terenul disponibil pentru înmormântare. Chiar şi în ţările, unde legile
cer incinerarea, pentru a fi salvate de distrugere trupurile intacte ale
celor dragi, ele pot fi transportate în altă zonă, pentru a fi înmormântate
creştineşte.
Potrivit
tradiţiei creştine, modul potrivit de a-l aşeza la odihnă pe cel mort este înhumarea.
Mormintele creştine străjuite de Sfânta Cruce arată că cel ce doarme sub scutul
ei a adormit întru Hristos, cu nădejde că se va scula împreună cu El la
învierea de obşte.
Vederea
mormintelor ne îndeamnă ca fiecare din noi să cugete, fără voia lui, asupra
sfârşitului nostru propriu, iar cine a luat la sine această încredinţare nu se
va lăsa pe sine lesne în mrejele păcatului. Pentru aceasta un înţelept dădea un
sfat: „În tot ce veţi spune şi veţi face, cugetaţi la clipele cele de pe urmă
şi niciodată nu veţi păcătui”.
Protoiereu Ioan Lisnic
Parinte va multumesc pentru explicatia interesanta.
RăspundețiȘtergere